Amerikaan rijdt meer dan vier miljoen kilometer met zijn Volvo


De 67-jarige Amerikaan Irv Gordon heeft een recordafstand van 2,6 miljoen mijl (4,2 miljoen kilometer) gereden met zijn Volvo P1800 uit 1966. De man wil met zijn wagen de kaap van drie miljoen mijl (4,8 miljoen kilometer) overschrijden.

Gordon, een gepensioneerde leerkracht uit New York, kocht zijn Volvo P1800 in 1966 en was naar eigen zeggen zo weg van de auto, dat hij tijdens de eerste 48 uur al 1.500 mijl op de teller zette. Op tien jaar tijd klokte Gordon vervolgens een half miljoen mijl. In 1998 haalde hij met 1,69 miljoen mijl het Guinness Book of World Records, voor het hoogste aantal gereden mijl als enige eigenaar van een niet-commercieel voertuig. "Het is mijn doel om in de komende vijf jaar de kaap van de drie miljoen mijl te halen", zei Gordon. "Of dat zal lukken, hangt meer van mij af dan van de auto. Diens onderdelen kunnen dat beter aan dan de mijne. Ik word immers 72 in 2012", grapte hij.

Vandaag rijdt Gordon minder dan vroeger, maar jaarlijks legt hij nog ongeveer 80.000 mijl af. Wat de man met de wagen van plan is als hij de drie miljoen mijl gehaald heeft, weet hij zelf nog niet. "Als hij verkocht wordt, wil ik een dollar per gereden mijl. Of misschien geef ik hem aan een museum, als ik er niet mee blijf rijden, natuurlijk". (belga/gb)

Reacties

Wilhelmus zei…
Impressive. Dat de Volvo's uit die tijd mechanisch veel kunnen hebben is algemeen bekend. Het grootste probleem om zolang met die wagen te rijden lijkt me dan ook de roestvorming te zijn. New York, zouden ze daar zout strooien bij winterweer?
Wilhelmus zei…
Verder nieuws van die kerel: de transmissie is vervangen maar de motor is nog volledig origineeel! Hallo kroket!!!!

Populaire posts van deze blog

Wat is het verschil tussen Weense worsten en Frankfurter worsten?